درمان عملی غیبت

................................................................


چون بیان کردن عیب و نقص برادر مؤمن و نکوهش او، مربوط به پدیده و آفرینش آفریدگار است، این رفتار به ناقص پنداشتن فعل آفریدگار برمی‏گردد؛ یعنی اگر از انسان مؤمنی به لحاظ جسمانی غیبت کند، در واقع آفرینش خداوند را مورد سؤال قرار داده است.
۱) نخستین راه عملی که برای جلوگیری از غیبت سفارش می‏شود این است که انسان پیش از گفتن هر سخنی، به «مشروع یا نامشروع بودن»، و «سود و زیان‏های دنیایی و آخرتی» آن توجه کند. اندیشه در سخن، پیش از بیان آن، مانع بسیاری از گناهان زبان می‏شود.

۲) انسان در معاشرت با دوستان یا شرکت در محافل، احتیاط بیش‏تری به خرج دهد؛ یعنی دوستانی را برگزیند که اهل غیبت نباشند، و در مجالسی شرکت کند که درباره دیگران سخن چینی نمی‏شود؛ زیرا شرکت در مجالسی که در آن غیبت می‏شود، خوانا ناخواه بر روح انسان اثر می‏گذارد و از آن جا که شنیدن غیبت هم حرام است، باید در مسأله دوست‏یابی و صله رحم دقت بیش‏تری کرد.

۳) راه سوم، کمک خواستن از خداست که این خود دو گونه است: نخست این که انسان به صورت کلی و در همه اوقات از خدا درخواست کمک و یاری کند تا به رذایل اخلاقی چون غیبت دچار نشود؛ همان گونه که در دعاها هم آمده است که «خدایا مرا از غیبت پناه ده). [1] دوم در جایی که زمینه غیبت فراهم و آبروی فرد در خطر است و شرایط اقتضا می‏کند که شخص برای حفظ آبروی خود، از دیگران غیبت کرده، عیوب ایشان را آشکار سازد، در واپسین مرحله، با خدا باشد و از او بخواهد که آبرویش را حفظ کند و بگوید: «خدایا! با تو معامله می‏کنم و برای تو از آبرویم می‏گذرم و آن را به تو می‏سپارم. تو خود آبروی مرا حفظ فرما»؛ چرا که خداوند بهتر از هر انسانی در حفظ و نگه‏داری حیثیت انسان‏ها، توانا است.

..........................................................

امیرمؤمنان علی(ع) می‏فرماید:

الغیبه جهد العاجز. [2] غیبت تلاش انسان ناتوان است.

کسانی که قدرت و تکیه گاهی داشته باشند (به ویژه از لحاظ معنوی) هرگز زبان به غیبت نمی‏آلایند.

————————————————

پاورقی:

[1]. وَ اعذنی فیه مِنَ الغیبه … (علامه مجلسی: بحارالانوار، ج ۹۴، ص ۳۴۳، ح ۲).

[2]. صبحی صالح: نهج‏البلاغه، ص ۵۵۶، ح ۴۶۱.