مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج؛

آغاز فعالیت موکب‌های اربعین از ۱۳ مهر

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی: موکب‌های اربعین در داخل ایران از ۱۳ تا ۳۰ مهر و موکب‌های داخل خاک عراق از ۱۷ تا ۲۷ مهر فعالیت می‌کنند.

حجت الاسلام صحبت الله رحمانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: نام نویسی در سامانه سماح برای تشرف به اربعین حسینی و حضور در مراسم اربعین از یکم شهریور آغاز شده است و تا امروز حدود ۱۴۰ هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند که بیشترین ثبت نام‌ها مربوط به استان‌های تهران، خوزستان و فارس است.

وی گفت: اگر چه روادید از اول محرم لغو شده است، اما این تصور ایجاد نشود که افرادی که از هم اکنون برای زیارت به عراق مشرف می‌شوند در طول مسیر و همچنین در خاک عراق با موکب‌ها و خدمات روبرو خواهند شد در صورتی که برای دریافت هر خدماتی باید هزینه پرداخت کنند و زمان آغاز به کار موکب‌های اربعین در داخل ایران از ۱۳ تا ۳۰ مهر و در داخل خاک عراق از ۱۷ تا ۲۷ مهر است.

مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از عموم زائران خواست سفر اربعین خود را تا حد امکان کوتاه کنند و همین که در مسیر پیاده روی قرار بگیرند کفایت می‌کند و فرصت برای حضور دیگر زائران فراهم می‌شود. آقای رحمانی گفت: ثبت نام در سامانه سماح امتیازاتی برای زائر دارد و کسانی که پارسال در این سامانه ثبت نام نکرده و بیمه نشدند به مشکل روبرو شدند و شرکت‌های بیمه گذار نتوانستند خدماتی به آن‌ها بدهند و با توجه به این که هزینه‌های درمانی و بستری در عراق بالاست کسانی که در این سامانه ثبت نام نکنند و زیر پوشش بیمه قرار نگیرند به مشکل می‌خورند.
وی افزود: امسال سعی شد هزینه بیمه افزایشی پیدا نکند و در مقایسه با چند سال گذشته ۳ هزار تومان هم کاهش یافت به این ترتیب که ثبت نام کنندگان در سامانه سماح در مجموع ۲۲ هزار تومان شامل ۱۵ هزار تومان هزینه بیمه و ۷ هزار تومان بابت هلال احمر پرداخت می‌کنند و اگر کسی ثبت نام را در دفاتر زیارتی انجام داد ۳ هزار تومان هم به این مبلغ افزوده می‌شود.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: هیچ کسی حق گرفتن وجه نقد از مردم بابت ثبت نام ندارد و شاید برخی افراد به نام خیریه و گمشدگان و بیمه قصد سوءاستفاده داشته باشند که تنها بیمه مورد تأیید ستاد اربعین بیمه ایران است که در درگاه سامانه سماح قرار گرفته است.